لینکدین بهعنوان پلتفرمی شناخته میشود که حرفهایها را در سراسر جهان به یکدیگر متصل میکند؛ اما علاوهبر یافتن شغل جدید و پیشرفت در کار، فضایی ارزشمند برای شبکهسازی انواع کسبوکارها و برندها نیز فراهم میکند.
فریلنسرهای حرفهای، شرکتهای تازهتأسیس و حتی هنرمندان میتوانند از Linkedin Marketing برای معرفی خدمات خود به مخاطبانی استفاده کنند که در سایر شبکههای اجتماعی در دسترس نیستند. کلید موفقیت در لینکدین، استفاده از استراتژیهای بازاریابی هوشمندانه است.
ما در این مقاله، به شما خواهیم گفت که لینکدین مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؛ همچنین به 10 استراتژی لینکدین مارکتینگ اشاره میکنیم تا صفحۀ لینکدین خود را بهتر مدیریت کنید. پیشنهاد میکنیم تا پایان با آکادمی وبزی همراه باشید.
لینکدین مارکتینگ (Linkedin Marketing) چیست؟
لینکدین مارکتینگ ابزاری قدرتمند است که میتواند به کسبوکار شما در هر اندازهای کمک کند تا با مشتریان، شرکا و کارمندان بالقوه ارتباط برقرار کنید. این پلتفرم به شما کمک میکند تا به مخاطبان هدف خود برسید.
وقتی محتوایی را در لینکدین تولید میکنید و به اشتراک میگذارید، نهتنها توسط مخاطبان شما بلکه توسط کانکشنهای (Connection) مخاطبان شما نیز دیده میشود. این موضوع میتواند به افزایش میزان آگاهی از برند و جذب مشتریان بالقوۀ جدیدی کمک کند که به موضوعات مشابه با موضوع کسبوکار شما علاقهمند هستند.
برای موفقیت در لینکدین مارکتینگ، لازم است درک روشنی از مشتریان خود و نیازهای آنها داشته باشید؛ همچنین باید محتوای مرتبط تولید کنید، با دیگر افراد در حوزه حرفهای خود تعامل کنید و تبلیغاتی را اجرا کنید که به درستی هدفگذاری شدهاند.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «چگونه در شبکههای اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.
آیا بازاریابی در لینکدین ارزش دارد؟
لینکدین پلتفرمی ارزشمند برای کسبوکارهای مختلف است تا محصولات و خدمات خود را بازاریابی کنند. اگر بهدنبال رسیدن به مخاطبان حرفهای و هدفمند هستید، لینکدین مکان خوبی برای شروع است. دلایل زیادی برای ارزشمند بودن بازاریابی در لینکدین وجود دارد؛ از جمله:
- مخاطب هدفمند: کاربران لینکدین معمولاً افراد تحصیلکرده و تجاری هستند.
- هدفگیری دقیق: لینکدین گزینههای مختلف هدفگذاری ارائه میدهد.
- سرنخهای (Lead) باکیفیت: کاربران لینکدین فعالانه به دنبال فرصتهای جدید هستند.
- موقعیتیابی بهعنوان رهبر فکری: با تولید و به اشتراکگذاری محتوای باکیفیت میتوانید خود را بهعنوان رهبر فکری معرفی کنید.
- آگاهی از برند: لینکدین پلتفرمی قدرتمند برای افزایش آگاهی از برند در میان مخاطبان هدف شما است.
10 استراتژی لینکدین مارکتینگ
1. راهاندازی صفحه شرکتی (کمپانی پیج)
برخلاف پروفایلهای شخصی، صفحات شرکتی در لینکدین برای نمایندگی بهتر یک برند یا سازمان طراحی شدهاند. حتی اگر کسبوکار کوچکی دارید، استفاده از صفحه شرکتی لینکدین و اتصال آن به پروفایل شخصی خود حرکت مثبتی است و این امکان را به شما میدهد که پستهای جدید خود را نمایش دهید و برندتان را مطرح کنید.
2. برجسته کردن کسبوکار خود در پروفایل شخصی
پروفایلهای شخصی همچنان ابزار قدرتمندی در لینکدین هستند. آنها به شما فرصت میدهند تا شهرت حرفهای خودتان را بسازید. مطمئن شوید که پروفایل شما فعالیتهای کسبوکارتان را بهطور کامل توضیح میدهد و به تمام صفحات مهم مثل وبسایت، دیگر حسابهای اجتماعی و… لینک میدهد.
3. بهروزرسانی مداوم
از طریق صفحه شرکتی خود میتوانید اخبار و بهروزرسانیهای برندتان را به مخاطبان حرفهای خود اطلاع دهید. بهروزرسانی مداوم و منظم صفحه شرکتی شما بسیار مهم است؛ چراکه موفقیت شما را در لینکدین مارکتینگ رقم میزند.
4. استفاده از تصاویر باکیفیت
تصاویری که در لینکدین بارگذاری میکنید، از لوگوی شرکت گرفته تا تصویر پروفایل شخصی شما، باید با کیفیت بالا باشد. لینکدین شبکهای بصری نیست، بنابراین استفاده هوشمندانه از تصاویری که دارید اهمیت دارد و میتواند شما را متمایز کند.
5. راهاندازی گروه
یکی از ویژگیهای اجتماعی عالی در لینکدین، امکان راهاندازی گروهی است که موضوع خاصی دارد. اگر میتوانید کسبوکار خود را به موضوعی عمومی که مردم را درگیر میکند، متصل کنید، میتوانید یک گروه راهاندازی کرده، بحثی راه بیندازید و مطمئن شوید اعضا از کسبوکار یا پروژۀ آخر شما مطلع هستند.
6. شرکت در گروههای دیگر
ساخت گروه برای خودتان کافی نیست؛ بلکه باید در گروههای دیگر نیز فعال باشید و با سایر کاربران تعامل کنید. هدف این است که بهطور واقعی با حرفهایهای حوزه خود ارتباط برقرار کنید.
7. همکاری با سایر اعضای تیم
اگر در محیط تیمی کار میکنید یا اغلب با افراد حرفهای دیگر همکاری میکنید، میتوانید با درگیر کردن این افراد در فعالیتهای لینکدین خود توجه بیشتری جلب کنید.
8. تولید محتوای هوشمندانه
به محتوایی که در لینکدین منتشر میکنید به همان شکلی توجه کنید که به وبسایت یا بلاگ شرکت خود توجه میکنید. متنهایی که به بخش خلاصه شرکت، بهروزرسانیهای خبری یا پروفایل شخصی خود اضافه میکنید باید هدفمند و بهینهسازی شده باشند.
9. تعامل
با وجود تمرکز حرفهای بیشتر، لینکدین همچنان یک شبکه اجتماعی است. برای موفقیت در این پلتفرم نیز باید فردی اجتماعی باشید که با سایر کاربران تعامل دارد.
10. اهمیت دادن به لینکدین
مثل هر کانال بازاریابی دیگر، لینکدین مارکتینگ نیز در صورتی برای شما خوب کار میکند که آن را جدی بگیرید و تلاش کنید بفهمید چگونه بهترین استفاده را از آن ببرید.